El sector biotecnològic català consolida la seva presència internacional

Catalunya, sota la coordinació de Biocat, ha tingut una participació destacada en projectes i esdeveniments internacionals de referència amb l’objectiu de projectar i promocionar les empreses i entitats de recerca als mercats clau de les ciències de la vida.

Durant 2012 s’ha prioritzat com a mercats clau les economies emergents del Brasil i la Xina i la col·laboració transfronterera. Destaca la participació catalana a la Bio International Convention (18-21 de juny a Boston, EUA), la principal convenció mundial del sector; les trobades de partnering BIO-Europe Spring (19-21 de març a Amsterdam) i BIO-Europe (12-14 de novembre a Hamburg), de les quals Biocat ha estat Gold Sponsor, i Biospain (19-21 de setembre a Bilbao) amb la presència, en total, de més de 200 delegats de 119 empreses i entitats catalanes.

Biocat ha format part d’iniciatives com bioXclusters (2012-2013), un projecte desenvolupat amb el suport de la Unió Europea que agrupa quatre clústers líders en biotecnologia i salut amb l’objectiu de promoure la internacionalització de les pimes d'aquestes regions en mercats estratègics com són els Estats Units, el Brasil i la Xina. També ha participat en projectes internacionals de cooperació i transferència tecnològica (vegeu secció Emprenedoria i innovació), com Bilat 2.0, ETTBio, InterbioHealthTIES.

En el marc de l’Aliança de Clústers Europeus de Diagnòstic (EDCA), creada a mitjans de 2011, que impulsa la internacionalització, la competitivitat i la col·laboració entre pimes que treballen en diagnòstic in vitro, es va realitzar el mapatge dels diferents actors del sector (29 companyies i 52 grups de recerca) i s’ha cercat finançament europeu per impulsar projectes de col·laboració. També es va participar en el 4t Fòrum de Diagnòstic in vitro de la Charité University (8 de juny, Berlin-Brademburg, Alemanya) i a l’Euromediag Convention 2012 (5-6 juliol, Montpeller, França), on Biocat va coordinar una taula rodona i va promoure la participació d’empreses catalanes (Biokit, Roche Diagnostics i Oryzon Genomics).

L’altra xarxa internacional on participa Biocat és el Consell Europeu de Bioregions (CEBR). El 2012 la directora general de Biocat va assumir la presidència i es va definir el pla d’acció per a 2013-2014. El dies 16 i 17 de gener es va celebrar l’Annual meeting 2012 del CEBR a Munic (Alemanya).

Al llarg de 2012 Biocat va rebre diverses visites de delegacions internacionals per intercanviar coneixement, informació i encetar col·laboracions. Destaquen les de clústers com el Shanghai Juke Biotech Park, i la de l’organització de promoció de la innovació Valetec (Rio Grande do Sul, Brasil). També s’han mantingut reunions amb el Consell d’Inversió de Tailàndia (a través de Barcelona Activa) i amb una delegació d’inversors danesos organitzada per la companyia pública Kjeller Innovasjon.

Biocat prepara BIO-Europe Spring 2013 a Barcelona

Amb la mirada posada en l’edició de Barcelona 2013, Biocat i diverses empreses i entitats catalanes van participar activament a les edicions de primavera i tardor de les principals trobades de partnering europees de 2012, Bio-Europe Spring (BES) i BIO-Europe (BEU).

L’edició de primavera es va celebrar del 19 al 21 de març a Amsterdam (Holanda) amb la presència de 26 empreses i entitats de la BioRegió (el 57% del total de la representació espanyola). A més de coordinar la participació catalana, Biocat va ser Gold Sponsor d'aquesta edició i hi va tenir presència amb un estand a la zona d'exposició.

A Hamburg (Alemanya) va tenir lloc l’edició de tardor amb la participació de més d’una vintena d’empreses biotecnològiques i farmacèutiques catalanes (el 40% del total de companyies espanyoles participants). Biocat hi va presentar el bioclúster català a través d’un dels International Seminars sota el títol Catalunya: construint un hub competitiu.

La presència al BES i BEU 2012 va servir també com a trampolí per a impulsar la celebració d’una nova edició de la trobada a Barcelona el 2013, coliderada per Biocat i l’Ajuntament de Barcelona. En aquest sentit, les accions més destacades que es van dur a terme van ser:

- La constitució del Comitè Amfitrió i la captació de membres i aportacions.
- La negociació de condicions i contraprestacions amb els organitzadors.
- La redacció i signatura convenis.
- L’elaboració del pla de comunicació BES 2013.
- El disseny i imatge de l’estand del Comitè Amfitrió.

Organitzat per l'empresa EBD Group, el BES atrau anualment als principals líders del sector biotecnològic i farmacèutic d'Europa (71%), Amèrica del Nord (20%) i països asiàtics (9%). Les societats de capital de risc s'han adonat de l'oportunitat que això suposa i el 2012 van incrementar la presència de representants per explorar les oportunitats de negoci, establir contactes i formar part de nous projectes. L’edició de 2012 va tancar les portes amb 44 països representats, 67 expositors, 1.291 companyies (un augment del 15% respecte el 2011), 2.172 delegats (augment del 20% respecte el 2011) i més de 10.000 reunions one-to-one.